Startovat nebo nestartovat v zimě??

Téma, které se týká především motorek, které jezdí v teplejší části roku, a teď v zimě spí v garážích...

Každý z nás, kdo jezdí na motorce, tak má občas chuť si nastartovat v zimě svojí motorku a zažít ten zvuk a nadýchat se toho božského spáleného benzínu. Jestli ale chceš, aby tvoje baterie byla na jaře ve 100% stavu, je potřeba dodržet pár základních věcí.

Když budeš startovat v mínusových teplotách, tak baterie dostává pěkně zabrat. Navíc u starších motorek, kde se používá ke startu sytič a nechytne potvora na poprvé, tak tímto startem odebereš baterii hodně šťávy. Počítej s tím, že se baterie při cca 2minutách běžení motoru spíš vybíjí, alternátor nemá šanci baterii za tak krátkou dobu dobít na hodnotu baterie před startem. Aby se správně dobila, je potřeba s motorkou jet minimálně 30km.

Další problém je, že motorka se ohřeje a poté rychle zchladí a při mrazivém počasí se sráží voda, která způsobuje korozi především ve spojích u šroubů, ale hlavně zevnitř výfuku. To se týká především studených garáží, stodol a podobných míst, kde není teplo.

Motorka ve studené garáži

Ve studené garáži nikdy nezapomeň vyndat baterii, kterou je dobré uložit do temné místnosti s teplotou cca 10°C (nejlepší je špajz). Baterii každý měsíc je potřeba minimálně jednou nabít. My používáme udržovací zdroj a zároveň nabíječku FULBAT, která baterku udržuje a v případě nutnosti sama dobije.

Baterii z motorky v teplé garáži nemusíš vyndavat

Jestli máš teplou garáž jako my, kde je v zimě minimálně +10°C, nemusíš baterii vyndavat z motorky nebo skútra. U nabíječky v balení najdeš prodlužovací mezikus, který jednoduše přiděláš na póly baterky. Pohodlné je to v tom, že nemusíš během sezony při dobíjení baterku vyndavat, ale jednoduše vytáhneš tento kabel spod sedla a připojíš na nabíječku. Můžeš ji tam nechat klidně celou zimu, protože tato nabíječka má funkci udržovacího zdroje, která ti hlídá napětí v baterii, a když klesne pod určitou mez, tak se sama zapne a při dobití zase vypne. Odběr el.proudu je minimální a navíc má nabíječka pojistku proti velkému přepětí.

nabijeni_baterie_na_motorce

Propojení nabíječky na baterii v motorce

Stačí mi jedna nabíječka pro všechny typy baterií?

Typy nabíječek se liší, jiná je na olověné nalévací baterie a u bezúdržbových tzv. gelových a lithiových baterií je potřeba mít impulsní nabíječku.

Musím se starat o bezúdržbovou baterii?

Hodně lidí si myslí, že když si koupí bezúdržbovou baterii, tak se o ni nemusí starat, tak to je přátelé pěkná blbost. Vždycky a za všech podmínek ji musíš minimálně jednou za měsíc zkontrolovat a nabít ! Proč? Protože když klesne startovací proud pod určitou mez, tak se s ní můžeš dát tak akorát vyfotit a můžeš kupovat novou :(

Konvenční olověné baterie, které se především používají u starších motorek, se dají částečně oživit, ale nikdy už nedosáhnou plné kapacity.

 baterie_na_moto

Konvenční olověná baterie, bezúdržbová baterie a lithiová baterie

Jezdíme na motorkách už skoro 40 let a veškeré rady, které v blogu píšeme, jsou hlavně naše zkušenosti a doporučení :)

Fajn den přejí JOMAXÁCI

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení