PŘI REGISTRACI SLEVA AŽ 10% !

Dovolená na motorce

Kontrola motocyklu před cestou

Na dalekých cestách je člověk odkázán v podstatě sám na sebe a každý technický problém se strojem, který by byl doma maličkostí, se může stát vážnou komplikací. Pochopitelně nelze naprosto všemu předejít, ale pečlivou přípravou, údržbou a kontrolou jde riziko závady snížit a rozhodně je možné eliminovat pozdější potíže vzniklé běžným opotřebením dílů.

Před každou cestou si pravděpodobně umíme spočítat, kolik kilometrů nás bude čekat, a to už i z důvodu finančního rozpočtu. Ten je však směrodatný také pro údržbu motorky. Pokud máme na mysli běžné silniční cestování, jsou pro nás platné normální servisní intervaly tak, jak je udává výrobce.

Motorový olej

Nejběžnější lhůty na jeho výměnu jsou šest tisíc kilometrů a deset tisíc kilometrů u novějších motorek. Preventivní výměna motorového oleje nemůže škodit, ale zároveň není třeba jej zbytečně vylévat pokud má najeto málo. Není ani nutné se stresovat, když při návratu jeho interval o pár set kilometrů přetáhneme, kvalita olejů je na velmi vysoké úrovni a poškození motoru určitě nehrozí. Jedeme-li však velmi daleko a lhůtu bychom překročili výrazně, bude třeba nechat olej cestou vyměnit.

Starší motory mohou vykazovat vyšší spotřebu oleje, pak je vhodné mít dostatečnou zásobu  sebou, protože u benzínek se motocyklové oleje vyskytují zřídka a automobilové lze použít jen při zachování daného typu stejné mazací schopnosti, ale nejsou vhodné pro „mokré“ spojky.

Řetězová sada

Podcenit stav řetězu a ozubených kol bych určitě nikomu, kdo pojede „za hranice všedních dnů“, nedoporučil. Pokud pomineme nejhorší variantu, kterou je přetržení, pak ani hluk, vibrace a škubání, které vytahaný řetěz způsobuje, nejsou nic příjemného. Zachovalý nebo nový řetěz by při správném napnutí neměl mít žádnou nebo jen minimální vůli na rozetě, opotřebený navíc musíme každou chvíli napínat, protože od určitého okamžiku se jedná o lavinový efekt a vytahování je nepříjemně rychlé.

Pneumatiky

Kdo hledá mouchy na chování motorky v křivém rámu, nastavení podvozku anebo kdoví v čem jiném, neměl by zapomínat, že stav a nahuštění pneumatik má na jízdní komfort i vlastnosti naprosto zásadní vliv. Ten, kdo někdy obul novou sadu pneumatik, zná pocit, že si koupil jinou a skvělou mašinu.

Pod náporem nákladu a často i spolujezdce však mizí pryž jako mávnutí kouzelného proutku a vydat se na cesty s milimetrem dezénu jednak zavání konfliktem s policií, ale taky zjištěním, že v polovině cesty kouká ze zadní gumy plátno. Co víc – zážitky třeba z horských serpentýn jsou pak bídné a ruce vytahané až na zem. Jestliže to finanční situace dovoluje, obstaráme si nové a nebo aspoň hodně dobré gumy správného rozměru i typu, dle údajů výrobce motorky je nahustíme a kvalitně vyvážíme.

Brzdy

Na motocyklu jde o jedno z nejdůležitějších zařízení. Deset let stará brzdová kapalina, pár desetin milimetru zbývajícího obložení, prosakující manžety pístků nebo roztřepené spojkové lanko nikdy není vhodnou „výbavou“, ale vyrazit takto třeba do hor se rovná hazardu.

Osadit třmeny novými destičkami a bubny čelistmi sice nějakou tu korunu stojí, ale z vlastní zkušenosti vím, že 1,5 mm obložení na destičce dokázala cesta v dešti z Prahy do Vídně velmi rychle zlikvidovat. Důvod je prostý, s vodou se na kotouči i obložení dostávají drobné částečky písku a každé zabrzdění je jako použití brusného papíru. Na druhou stranu není problém vzít nové destičky s sebou a v případě potřeby je na silnici vyměnit, většinou nejde o zvlášť složitý úkol. (1pár brzdových destiček tě u nás vyjde od 495,-Kč).

Vzduchový filtr

Zanedbatelná není při dlouhé cestě určitě ani spotřeba benzinu. Na ni má zásadní vliv stav vzduchového filtru – čím více je ucpaný nečistotami, tím větší podtlak vzniká v difuzoru a motor nasává nepatřičně velké množství paliva. V případě klasické papírové vložky je potřeba ji nahradit novou, u bavlněných vysoce propustných filtrů či košíčků by měla nastat očista. Ta se obvykle provádí ručním vypráním v saponátu, usušením a aplikací speciálního oleje ve spreji. Postupujeme ale vždy podle návodu k výrobku nebo instrukcí prodejce, nikdy však tyto bavlněné filtry nečistíme stlačeným vzduchem.

Motor našeho miláčka zaslouží i změření ventilových vůlí, prověrku stavu rozvodového řetízku a pochopitelně u více válců přijde ke slovu i synchronizace karburátorů. Poslední kontrola se zaměří na stav kabeláže, konektorů, palivových hadic, nosičů zavazadel a vůbec všeho, co by mohlo díky nedbalému či nesprávnému upevnění způsobit problém. Krom povinné výbavy přibalíme i sprej tzv. Antipich, soupravu na lepení duší a pneu, izolační pásku, pár šroubků a matiček nejpoužívanějších rozměrů, kousek vázacího drátu a pár gumových pavouků, s nimiž lze upevnit třeba uvolněnou kapotu.

Všem doporučuji  koupit si na delší cestu spojkovou a brzdovou páčku, nestojí moc a ušetří Vám hodně starostí a také peněz.  Mně v Rakousku 2007 spadla motorka ze stojánku tak blbě, že se ulomila celá spojková páčka a můžu Vám říct, že kdybych neměl náhradní s sebou, tak vůbec nevím, co bych dělal.

Jak cestovat s bagáží

Léto je časem dovolených a motorkář si patrně nedovede představit, že by ji prožil jinak než za řidítky svého stroje. Na takovou cestu je však potřeba vzít i spoustu nejrůznějších věcí a bezpečně je poskládat na motorku.

Variant je pochopitelně hodně, od zlaté kreditky v kapse a ubytování v luxusních hotelích až po spaní po lesích a vaření ulovených králíků v kotlíku. Většina cestovatelů však patří někam do „střední vrstvy“, což obnáší dostatek financí na kempování a nákup základních potravin. Zároveň to ale vyžaduje mít sebou prakticky vše potřebné pro cestování, bydlení a vaření svépomocí.

Vzhledem k tomu, že na všechny světové strany to máme přes nějaké hory a tam může být zima a nevlídno i v létě , je potřeba na to myslet. Počítat vždy se sluníčkem a třiceti stupni na teploměru je trochu krátkozraké. Teplé spodní oblečení termoprádlo (nemyslím tím teplý svetr od babičky s kačerem, který dáte sice do báglu, ale už nic jiného se tam nevejde) , nákrčník i ledviňák nám pomůže, abychom se předčasně nevraceli s angínou a naštvaní. Pláštěnka zvaná nepromok a návleky na ruce i nohy umožní i dlouhou jízdu v dešti.

To, zda jedeme na tři dny nebo čtrnáct dnů už ale nehraje roli – to nemám na mysli jedince, v pohodě trávící týden v jednom spodním prádle. Při delším pobytu se tedy nevyhneme ani nepopulárnímu praní a sušení.

Kam s tím

Když jsme všechno výše popsané sehnali a nanosili na hromadu uprostřed pokoje, s hrůzou přemýšlíme, kam se to všechno dá zabalit. Sólo jezdec má situaci poměrně snadnou, kromě tankruksaku na nádrži může na tandem připevnit motovak určený přímo na zadní sedačku nebo válec připevnit gumovým pavoukem. Horší to je ve dvou, bez nosiče na horní kufr či válec a bočních zavazadel se patrně neobejdeme.

Kvůli těžišti je zásadou umisťovat těžké věci co nejblíže středu motorky, tedy nejprve do tankruksaku na nádrži, pak do bočních zavazadel a do horního kufru nebo válce patří jen lehké předměty, třeba spacáky.

Prádlo a ostatní oblečení se vyplatí zabalit ještě do igelitového pytle, aby za deště neprovlhlo. Kvalitní kufry zakrývat nepotřebují a solidní tankruksaky a boční tašky mívají vlastní, ať už vestavěné nebo přídavné pláštěnky. Jejich používání ušetří spoustu starostí při kempování, kdy nevybalíme po jízdě v dešti jen hromadu mokrých hadrů a spacáků.

Pro někoho znamená dovolená na motorce jízdu do kempu u 40 kilometrů vzdáleného rybníku, pro jiného  hospodu za rohem, ale je i spousta světoběžníků, kteří zdolávají tisíce kilometrů ověšeni vším možným i nemožným. S nepřipraveným strojem vyjede jen blázen.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.