Jak si vybrat správnou velikost kombinézy

Kožená kombinéza je nejbezpečnější oblečení na motorku. Najdeš u nás několik výrobců (4SR, RST, Alpinestars, Spidi), kteří vyrábějí jednodílné i dvoudílné kombinézy již řadu let a mají mnoho zkušeností, které čerpají od profesionálních závodníků ve světových soutěží  Superbike, Supersport, Britské Superbike, Endurance, Supermoto, Moto2, MotoE i v MotoGP. Jestliže se rozhodneš pro koupi kožené moto kombinézy, chceme tě upozornit na několik zásadních věcí, protože každý výrobce má trochu jiný střih, ikdyž všichni dbají především na bezpečnost a pohodlí.

Jakou kombinézu na motorku? 

Moto kombinézu můžeš zvolit jednodílnou nebo dvoudílnou, koženou nebo textilní, a je potřeba si to opravdu dobře rozmyslet. Kožená jednodílná kombinéza se dá použít i na běžné ježdění, ale většinou se používá na závodní okruh, kde je i kvůli bezpečnosti předepsaná. Praktičtější je ovšem dvoudílná kombinéza, kde si k sobě zipem připneš bundu a kalhoty a např. u značky 4SR se dá bunda sepnout i s jinými kalhotami např. v létě při velkých vedrech s kevlarovými jeansy.

Kožené kombinézy jsou šité většinou na tělo, proto je důležité vybrat správnou velikost tak, aby dobře seděla, abys měl všechny chrániče přesně tam, kde mají být, aby tě ochránily v případě pádu. Textilní kombinézy se vyrábí pouze v dvoudílné variantě, jsou volnější než kožené, ale pro chrániče platí přesně to samé - opět musí dobře sedět, aby tě v případě pádu ochránily.

Pro svoji ještě větší ochranu můžeš vybrat i airbagovou kombinézu. Motocykloví závodníci v silničních závodech Mistrovství světa mají předepsané airbagy na vrchní část těla. U zmíněných značek Alpinestars, SPIDI a 4SR  používají jezdci tzv. airbagové vesty, na které obléknou speciálně ušitou kombinézu. Touto speciální airbagovou vestou je např. unikátní elektronický airbag IXON se systémem In&Motion, který lze nosit pod jakoukoli textilní, koženou bundu nebo kombinézu bez ohledu na značku, která ale musí být na airbag přispůsobená. Musí mít flexibilní panely a strečové části, které se při aktivaci airbagu natáhnou. Jiné to je u britské značky RST, která má Airbagový systém již zabudovaný v kombinéze.

kombineza_4sr_diablo

Příklad, jak má kombinéza správně sedět

Správná velikost kombinézy

(doporučujeme změřit se krejčovským metrem, a když ho nemáš, tak provázkem, který pak natáhneš na svinovací metr)

Potřebuješ vědět tyto rozměry:

  • výšku
  • váhu
  • obvod hrudníku (měř v nejširší části)
  • obvod pasu
  • obvod boků (měř v nejširším místě)
  • délku nohavice (měř z rozkroku ke kotníku)

Pokud máš atypickou postavu, doporučujeme ti přidat další rozměry:

  • obvod stehna (měř v nejširší části)
  • obvod lýtka (měř v nejširší části)
  • obvod bicepsu (měř v nejširší části)

Jakmile se změříš, tak si podle tabulky velikostí, kterou najdeš u každé kombinézy v detailních informacích, vybereš pro tebe správnou velikost. Většina výrobců to má tak, že si k sobě zipem můžeš spojit u dvoudílné kombinézy bundu a kalhoty pouze stejných velikostí. Pokud máš atypickou postavu a potřebuješ různé velikosti bundy a kalhot, pak i pro tebe máme řešení... dvoudílné kombinézy RST (tedy bundy a kalhoty RST) totiž jdou spojit až o dvě různé velikosti :) Takže si klidně uděláš dvoudílnou kombinézu např. z bundy vel. XL a kalhot vel. M ! V tomto případě si ale musíš objednat zvlášť bundu a zvlášť kalhoty! A navíc, u RST jdou spojit jakékoliv kalhoty s jakoukoliv bundou RST a obráceně - bundy RST jdou spojit např. v létě s jeansy - k tomu ale potřebuješ tuto vychytávku).

Počítej s tím, že kožená kombinéza je určena především na jízdu na motorce. Měla by být co nejtěsnější, prostě "na tělo", ale neboj, po pár jízdách se ti vytvaruje podle tvého těla. Tzv. "roztažení" kombinézy můžeš praktikovat i doma .. jeden dva večery u televize a komboška bude o dost pohodlnější:) Pokud plánuješ při svém moto výletě navštívit třeba hrad nebo se projít po lese, tak si raději vyber pohodlnější moto oblečení, kterým je třeba textilní dvoudílná kombinéza.

kombinézy_jednodílné

Doporučujeme kombinézu před jízdou párkrát obléct a takzvaně "roztáhnout" :)

Dámská kombinéza na motorku

Výrobci myslí i na holky, které chtějí obléknout kombinézu na motorku a ještě k tomu vypadat dobře. Dámská kožená moto kombinéza je vyladěná jak střihem, tak i barvami v různých kombinacích. Střelkyně využijí na okruh kombinézu jednodílnou. Oblíbenější a praktičtější jsou ale dvoudílné kombinézy, což všechny dámy ocení zejména při návštěvě WC :) No a stejně jako u chlapů platí, že pokud potřebuješ jinou velikost bundy a kalhot, tak u značky RST najdeš, co potřebuješ a spojíš dohromady například bundu L a kalhoty S.

dámská_kombinéza

Příklad správně padnoucí dámské kožené kombinézy.

Jak se o koženou kombinézu starat?

Jestli chceš, aby tvoje kožená kombinéza měla dlouhou životnost, je potřeba se o ni trochu starat. To znamená, že bys měl provádět údržbu celý rok a před uložením na zimu udělat důkladnou očistu.

Obecně platí, že než moto oblečení uložíš, mělo by být čisté :)

Chemické čištění?

Někteří výrobci prodávají k čištění různé přípravky na chemické bázi, lze je použít za přísného dodržení návodu. Rozhodně nedoporučujeme používat chemická čistidla  a rozpouštědla, která slouží třeba na úklid domácnosti. I když může být čistící účinek na první pohled dobrý, mohlo by dojít k nevratnému poškození materiálu. Například k rozpuštění barev nebo ztvrdnutí kůže.

Čím kombinézu vyčistit?

 mydlo1čištění_kůže
Účinný čisticí přípravek od značky 4SR,
který je určený na kožené kombinézy, kožené bundy, boty a kožené doplňky. Mýdlo ve spreji aplikuj na hadřík nebo houbu, rovnoměrně nanášej na kůži a pak čistým hadříkem setři.  Díky tomuto mýdlu 4SR je kůže měkčí a nekluzká.

Čím umýt?

Použij čistou vlažnou vodu a jemnou molitanovou houbu nebo vlhký hadr. Nikdy nepoužívej vysokotlaký čistič, kartáč, nebo hrubou houbičku na nádobí! Kůži navlhči a opatrně odstraň zbytky prachu a nečistot, přičemž ty zaschlé mrtvolky budou nejspíš chvíli odolávat, to je většinou v případě, když na to celý rok nemákneš, tak se ti taky může stát, že pak čištěním půjde se špínou dolu i barva a navíc tím strávíš i dost času. Takže při větší vrstvě mrtvolek kůži nedrhni, ale vlhký vyždímaný hadr polož na kůži a nech ho tam tak dlouho, dokud se mrtvolky neodmočí, půjdou pak sundat o mnoho lépe a navíc nepoškrábeš kůži. Vlhké kožené oblečení nikdy nezavěšuj, mohlo by dojít k vyvěšení.

Náš tip - kožené oblečení pravidelně čisti, nejlepší je samozřejmě po každé jízdě vše otřít vlhkým hadrem - nejlepší je dešťová voda, třeba ze sudu, protože je kyselá a mrtvolky jdou lépe dolů. Po očištění nech oblečení dobře vyschnout v teplé místnosti a nikdy nedávej oblečení nad tepelné zdroje.

Čím ošetřit?

Po důkladném vysušení proveď impregnaci celého oděvu. U kožených věcí můžeš vybrat mezi balzámem namydlobalzam kůži nanášeným ručně anebo přípravkem ve spreji. Spray je pochopitelně jednodušší a podstatně rychlejší, obvykle ale vyjde jeho aplikace citelně dráž. Viditelně „poctivější“ možnost je kelímek s balzámem na kůži. Nanášej hadříkem nebo houbičkou vrstvu na celou plochu kůže. Pak je potřeba nechat balzám vstřebat do kůže cca 1 den a poté celou moto kombinézu přeleštit bavlněným hadříkem - tento postup dá sice víc práce, ale kůže tak získá větší ochranu před UV zářením, prachem a vodou. My používáme balzám ze včelího vosku - dá se doma využít i na údržbu všeho koženého, nejenom na moto oblečení. Po ošetření impregnací nikdy hned nesedej na motorku, protože by ses dost klouzal, doporučujeme dva tři dny počkat, než se impregnace úplně vstřebá.                                    

Skladování kožené kombinézy

Před uložením na zimu je potřeba nejprve vybrat správné místo ke skladování. V žádném případě nenechávej koženou moto kombinézu poskládanou v koutě skříně, kůže má totiž schopnost absorbovat vlhkost a může se snadno stát, že na jaře najdeš plesnivou hromadu. Kombinézu pak umísti do místnosti se stálou, ne příliš vysokou teplotou. Vhodný není ani vlhký špajz, ani rozpálená kotelna. Také je lepší volné zavěšení než uzavřená skříň, ale na širokém ramínku (nepoužívej obyčejné ramínko, protože ti vymačká chrániče, které ti pak nebudou dobře sedět na ramenou). Za předpokladu, že jsi vše poctivě udělal, čeká tě na jaře první projížďka bez nepříjemného navlékání do špinavých a smradlavých hadrů či „na plech“ ztvrdlé kombošky.

Důležitá informace

Kombinéza při zkoušení ti musí být co nejtěsnější, nesmí nikde tlačit a veškeré chrániče by měly sedět na správných místech, aby při pádu splnily svoji funkci!

Oblékli jsme desítky závodníků a stovky motorkářů do jednodílné nebo dvoudílné kombinézy. Máme proto dlouholeté zkušeností a rádi ti s výběrem poradíme. Piš na info@motojomax.cz a nebo volej Marťase 606 610 227.