Rady, jak vybrat ojetou motorku

Jak mám vybrat ojetou motorku a co si všechno mám při koupi zkontrolovat?

Dostal jsem nápad vyměnit motorku. Chci koupit nějakou ojetinu, ale v dobrým stavu, žádnej šrot :) No jo, to se lehko řekne..

Nechceme ti tady kázat přesný postup, můžeš se ale ve čtyřech základních bodech inspirovat a zjistit alespoň to základní, co bys měl vědět před koupí ojetého motocyklu... 

Obsah článku:

  1. Kde motorku koupit a co potřebuji před výběrem vědět

    • U autorizovaného dealera

    • V bazaru

    • Od soukromé osoby

  2. Jaký stroj pořídit? Typy motorek a jejich zaměření

    • Druhy motorek

    • Pro menší postavy

    • Pro vysoké postavy

    • Pro holky

    • Rozdíl mezi staršími a novými typy motorek

  3. Kontrola technického stavu motorky a jiné vychytávky

    • Vizuální kontrola motorky

    • Kontrola pneumatik a kol

    • Řetězová sada

    • Přední tlumiče

    • Brzdové destičky, brzdový kotouč, kapalina - zkušební jízda

    • Stupačky, rukojetě (gripy)

    • Motor

    • Baterie

    • Světla, blinkry, zrcátka, výfuk a klakson

    • Tachometr

    4. Postup při koupi motorky - smlouva, formality

    • Co zkontrolovat vždy
    • Koupě od soukromé osoby

    • Dokumenty potřebné k převodu

    • Úřad
    • Opatrnosti není nikdy dost

    • Záruka

    • Záruční doba

    • Konec záruky

 

1. Kde motorku koupit a co potřebuji před výběrem vědět

Začínám tím, že procházím různé online bazary, čtu fóra, nabídky a zjišťuju, že dneska není opravdu žádný problém sehnat ojetou motorku. V podstatě mám tři možnosti, kde motorku koupit, a každá z nich má svý plusy a mínusy. Tak si to shrňme:

U autorizovaného dealera

Pěkný prostředí, ochotný a vstřícný prodejce, který umí poradit a má o mně jako o zákazníka zájem. To je to, co čekám u autorizovaných dealerů motorek. V opačným případě (když se tě slečna v obchodě hodinu nevšímá, protože řeší svůj důležitý fcb, nebo ti prodejce  "poradí", že tahle motorka je přesně pro tebe, ikdyž máš kolena pomalu až nad nádrží) beru kramle.

U autorizovaných dealerů motorek najdeš kromě nových motorek i motorky ojetý. Jednak to mohou být motocykly předváděcí, jejichž výhodou je 2letá záruka a najetí většinou jen několik stovek kilometrů. Pak jsou to i motocykly po úvěrech a leasingách, které tam nechají původní majitelé na protiúčet, když si kupují třeba novou motorku. Tyhle motorky mají taky tu výhodu, že jsou většinou po 1.majiteli, servisované v odborném servisu a mají servisní knížku s kompletní historií. Co se týká záruky, podle novýho občanskýho zákoníku platí pro použité zboží rovněž doba 24 měsíců pro výskyt vad a jejich reklamování. Zákon však připouští její zkrácení až na polovinu, tedy 12 měsíců, pokud se na tom s prodávajícím dohodneš. Zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady je však třeba vyznačit v dokladu o koupi. Protože je ale motorka použitá, na běžné opotřebení se záruka samozřejmě nevztahuje.

Za nás je koupě u autorizovaného dealera nejlepší volba, jak koupit bezpečně ojetou motorku se zárukou. Mínusem je většinou dražší cena, ale i to se dá řešit. Je to vlastně další výhoda - možnost financování, když si třeba vybereš dražší motorku, než jsi původně počítal/a a nemáš celou částku. Úvěr nebo leasing ti zařídí do 20minut.

Pokud tolik peněz za motorku dát nechceš, pak přichází na řadu nějaký bazar nebo soukromá osoba, kde můžeš koupit starší motorku za rozumné peníze.

V bazaru

Hodně využívané jsou bazary, které najdeš v nějakém motoobchodě, kde nabízí i ostatní sortiment na motorky, nebo jsou specializované bazary takzvané dovozové, které vozí motocykly ze zahraničí. Než začneš uvažovat o koupi motorky z bazaru, doporučujeme se na konkrétní bazar přeptat případně si na internetu zjistit nějaké reference. Ne každý bazar je totiž férový. A taky sám uvidíš, jak vypadá obchod nebo místo, kde motorky prodávají a taky, jak se k tobě chová prodejce a jaký má přehled o prodávaných motocyklech.

Některé bazary prodávají pouze motorky nebourané s jasným původem a většinou se servisní knížkou, což je určitě velký plus. Možnost úvěru je u nich samozřejmostí a když se náhodou najde na motocyklu skrytá vada, snaží se problém vyřešit, což u pochybných dovozců, kteří ti motorku předvedou někde v garáži, nemůžeš čekat.

Jak ale poznám, že v bazaru nabízené motorky jsou v pořádku a nejsou třeba bourané nebo dokonce kradené? Tipy na prověření najdeš ve 4.části tohoto článku.

Další plus je záruka, protože platí to samé, co u autorizovaného dealera - záruka 24 měsíců na skryté vady (na běžné opotřebení se záruka nevztahuje). A opět se záruka může zkrátit na 12 měsíců, pokud se na tom s bazarem dohodneš. Zkrácenou dobu záruky musíš mít uvedenou ve smlouvě. A tady bacha na to, koho máš ve smlouvě uvedenýho jako prodávajícího, abys neměl záruku jen 6 měsíců. Proč? To ti blíže vysvětlíme ve 4.části tohoto článku "Postup při koupi motorky - smlouva, formality", kde rozebereme i problémy se zárukou a jak ji uplatnit.

Takže za nás asi největším mínusem koupě motorky v bazaru je "vybrat si ten správný bazar" a pak taky cena, která je vždycky navýšená o provizi bazaru oproti koupi rovnou od soukromé osoby.

…no ale jestli chceš něco opravdu levného a rád licituješ o ceně, tak můžeš zvolit třetí způsob, a to nákup motorky od soukromé osoby.
 

Od soukromé osoby

Koupit motorku od soukromé osoby můžeš samozřejmě levnou i drahou. Ty levnější kousky většinou u autorizovaného prodejce nemají a dovozci ze zahraničí ty levné logicky moc nevozí. Při výběru starší opotřebované motorky s větším nájezdem kilometrů musíš ale počítat, že nemusí být technický stav dobrý, a proto můžeš čekat po zakoupení nejvíc problémů. Když pak najdeš po čase nějakou skrytou vadu, máš sice právo ze zákona na 6 měsíců záruky (a skrytou vadu v tomto případě prokazuješ ty jako kupující), ale ze zkušeností víme, že to není tak jednoduché.

Před koupí je dobré vyzpovídat majitele motocyklu, jaký je jezdec, kde všude s motorkou byl, jak se o ní stará a třeba na jaký účel ji používá. Při rozhodování ti to může hodně pomoci. Pokud se začně chlubit, jak jí "dával" po zadním, a že ta odřená kapota je z toho, jak se nevešel do vrat, a že rozhodně nikdy nespadla, tak mu nevěř ani slovo a dál se s ním nezdržuj (nebo požaduj výraznou slevu).

Takže potřebuješ najít slušnýho prodejce, který do inzerátu dá fotky svý ojetý motorky ze všech stran a na případný škrábance tě rovnou upozorní. A když se pak na motorku přijedeš podívat, tak je čistá a připravená k prodeji. Určitě si ale vždycky ověř, jestli není kradená (odkazy na stránky pro ověření máš uvedený níže).

Největším plusem při koupi od soukromé osoby je určitě dohoda o ceně a minusem zkrácená záruka.

 

Naše doporučení:

Jestliže nemáš dost zkušeností s koupí ojeté motorky, tak je dobré si vzít s sebou kámoše nebo odborníka z oboru, který tomu rozumí a poradí ti. V každém případě vždy důkladně zkontroluj papíry k motorce, jestli souhlasí VIN (číslo rámu) a taky doklady majitele. Určitě udělej zkušební jízdu, při které vyzkoušej brzdy a jízdu bez držení, u které zjistíš, jestli ti netáhne řízení k jedné straně. Na co všechno si dát ohledně technickýho stavu ojetých motorek pozor, si přečti ve třetí části tohoto článku.

jak_koupit_ojetou_motorkuPři pořizování ojeté motorky je důležitá zkušební jízda, která může odhalit zásadní technické nešvary.

 

2. Jaký stroj pořídit? Typy motorek a jejich zaměření

Nejdřív si ujasni, na jaký účel motorku chceš, myslíme tím cesty do práce nebo na občasné vyjížďky kolem komína, na blbnutí, na okruh nebo třeba na cestování... především taky záleží na tom, jaký design motorky se ti líbí.

Motorky můžeme rozdělit do několika skupin:

  • SPORTOVNÍ (kapoty; pro ty, co mají rádi rychlost a koleno na zemi)
  • NAKED (naháče; pro ty, co mají rádi, když na ně fouká)
  • CESTOVNÍ (pro sportovně založené jezdce, kteří rádi cestují a jezdí delší trasy, většinou s vyšším plexi a s možností přidělat cestovní kufry)
  • CHOPPER (pohodička a kochačka)
  • CUSTOM (když máš rád od každé motorky něco)
  • CESTOVNÍ ENDURO (je momentálně nejprodávanější typ motorek, výborné a pohodlné na dlouhé cesty, většinou vybavené kufry a vysokým plexi)
  • ENDURO, SUPERMOTO, CROSS (motorky pro zábavu do lesa, na asfalt nebo do bláta)
  • CAFE RACER (když nepotřebuješ 200 koní, ale máš rád styl a vše, co k němu patří)


Takže.. když máš jasno, na jaký účel motorku chceš, a přibližně jaký typ motorek se ti líbí, tak doporučujeme objet vícero značek a na ty motorky si prostě sednout. Protože co je úplně nejdůležitější? Přece, aby sis jízdu na motorce co nejvíce užil/a, což znamená, že ti motorka musí sednout a musíš se na ní dobře cítit. U většiny značek se pořádají motodny, kde si můžeš zamluvit víc typů motorek, svést se na nich a tak nejlíp poznáš, jaká motorka by ti mohla vyhovovat. Vyzkoušet je samozřejmě můžeš taky v každém dobrém bazaru, kde ti je půjčí proti záloze.

Každému z nás totiž vyhovuje něco jiného, každý máme jiný typ postavy.. ale proč o tom píšu?

Tento výběr se týká především motorek, které jsou určeny na silnici :)

Výběr motorky podle výšky postavy

Důležitý parametr pro výběr motorky je totiž tvoje výška a typ postavy, tím se ti většinou výběr motorek hodně ztenčí. Myslíš, že kecám? Tak si představ třeba dvoumetrovýho chlapíka na Yamaze MT07, bude na ní zlomenej a moc si jízdu neužije. No a ty z menší postavou to mají přesně naopak.

My používáme super vychytávku, a to pomocníka na vizualizaci posezu na vybrané motorce, najdeš ji na stránce: https://cycle-ergo.com/

Takhle to vypadá v praxi:

Simulátor ergonomie motocyklu - stačí si vybrat typ motorky a hned uvidíš, jak na biku budeš přibližně vypadat

Na první stránce si vybereš značku a typ motorky. V simulátoru doporučujeme přepnout v záložce "Options" možnost "Use metric values" na "Yes".

 

Motorky pro menší postavy

Pokud hledáš motorku pro malou postavu, doporučujeme ti vybrat s nízkým sedlem (i když to vždy nemusí být pravidlem a to podle šířky sedla) kvůli dobré ovladatelnosti motorky, určitě se totiž na ní budeš cítit jistěji. No a jestli jsi i celkově drobnější, pak vybírej motorku i podle váhy, s lehčí a celkově drobnější motorkou se ti bude líp manipulovat. Fajn je třeba Triumph Street Triple, Yamaha MT09, Suzuki GSR750, Honda CB600R, Aprilia Shiver 750 atd...

motorky_pro_malou_postavu

Triumph Street Triple nebo Yamaha MT-09 nebo Suzuki GSR750

Motorky pro vysoké postavy

Jednoduší výběr mají vysoké postavy, protože vysokých a velkých motorek se vyrábí čím dál tím méně. Ale ze starších ojetých se jich dá vybrat ještě stále dost. Třeba Honda XL1000 Varadero, Suzuki B-King, Honda Black Bird, Yamaha XJR1300, Honda CB1300, Suzuki GSX1400, BMW R1250GS, Kawasaki ZZR1400 atd...

motorka_pro_vysokou_postavu

Kawasaki ZZR1400 nebo Suzuki B-King nebo Honda XL1000 Varadero

Motorky pro menší holky

Co teprve holky, které mají menší a drobnější postavu? Je dobré, aby dosáhly na zem a aby kvůli manipulaci vybraly spíše motorku lehčí. U slabších kubatur to není až takový problém, protože do obsahu 500ccm se většinou jedná o konstrukčně menší stroje s nižší váhou. No a když jdou holky na větší obsah, tak můžeme doporučit třeba Triumph Trident 660, Honda CB600, Kawasaki Z800, Yamaha MT07, Suzuki SV650 atd...

motorky_pro_holky

 

Yamaha MT-07 nebo Suzuki SV650 nebo Triumph 660 Trident

Jo a jaký je rozdíl mezi staršími a novými typy motorek?

U starších motorek nebyly žádné elektronické fíčury a bylo to dost o rukách a naježděných kilometrech. Nové motorky, které jsou prošpikované elektronikou, může řídit opravdu každý, jde totiž na nich snížit třeba i výkon, což u méně vyježděných jedinců je velké +

ABS, ESP a další elektronické systémy na motorkách neoddiskutovatelně přispívají ke zvýšení bezpečnosti, zároveň je však odosobňují a záměrně dělají univerzální pro každého řidiče. Za nás je nepopsatelný pocit sedět na starší motorce, která má trubkový rám, analogové budíky, dva laufy a karburátory. Tyto motorky mají tak obrovské kouzlo, vůni a styl ovládání, který by měl zažít každý z nás motorkářů. Necháme rozhodnutí samozřejmě na tobě, ale z vlastní zkušenosti doporučujeme otestovat či osedlat více různých druhů moto tak, aby si byl/a na konci spokojený/á se svým výběrem.

Vývoj prostě nezastavíš a je dobré, že je z čeho vybírat :)

typy_ojetých_motorekNa výšce a typu postavy záleží výběr motorky

3. Kontrola technického stavu motorky a jiné vychytávky

Takže předpokládáme, že sis na netu v inzerátech vybral/a motorku a celej natěšenej/ná frčíš se na ní podívat:) Jestli ale nemáš dost zkušeností s výběrem motorky, je dobré si s sebou vzít kámoše, kterej motorkám rozumí, nebo nejlépe někoho z oboru, třeba nějakého mechanika. Děláme do motorek už 20let, tak víme, že jak je člověk natěšeněj a sveze se, tak adrenalin v hlavě většinou zapříčiní, že plno věcí člověk přehlídne a pak si drbe hlavu, když zjistí, že motorka není úplně READY. Je lepší někomu, kdo tomu rozumí, dát nějakou stovku, určitě ti to ušetří hodně tisícikorun - dále v článku budou napsané i přibližné ceny dílů, abys věděl/a co tě zhruba čeká, když koupíš třeba motorku v horším technickém stavu.

Takže, seš na místě a je potřeba si zkontrolovat pár věcí. První věcí je většinou

Vizuální kontrola motorky

Na první pohled a z dálky vypadá každá umytá motorka dobře. Na druhý pohled zblízka už tomu tak nemusí být. Prohlídni si lak, jestli na něm jsou škrábance a oděrky. Ojetá motorka, která nestála v garáži, ale normálně jezdila, asi nějaký ten menší škrábanec z provozu mít bude, obvzlášť ale zbystři, když uvidíš ojetou motorku s novým lakem. Proč je asi nově nastříklá? To by tě mělo opravdu zajímat a vést tě k tomu, že si motorku opravdu důkladně prohlídneš. Nový lak totiž zakryje spoustu věcí a třeba i to, že byla dost bouraná (je dobré si předem zjistit, v jakých barvám se tento model vyráběl - když najdeš motorku v barvách, ve kterých se nikdy nevyráběla nebo na ní třeba chybí znak dané značky a origo samolepy). Nezapomeň se podívat na lak rámu, především u krku řízení a taky podsedlový rám, když se podíváš z dálky, měl by být v ose s motorkou. Pokud je lak viditelně nový, tak většinou se může jednat o hodně bouranou motorku, v tomto případě bych si nechal motorku zkontrolovat v odborném servisu. Když toto řekneš majiteli, většinou vyjde s pravdou ven a pak máte možnost smlouvat o ceně.

Na plno motorkách se nachází chromové díly, které je potřeba pečlivě prohlídnout, aby někde chrom nebyl odfouklý a pod ním rez (chrom se totiž nedá opravit). Jiné je to s povrchovým rezem, na který používáme skvělý prostředek NEVR DULL. Ten nejen že povrchový rez odstraní, ale navíc má v sobě konzervační složku a motorka pak i po jízdě v dešti není tak špinavá. Za nás Top produkt a chromy jsou vyleštěné jak psí kulky :)

Potah sedla lecos naznačí o najetých kilometrech a také, jestli byla motorka v užívání každý den, nebo jen na občasné vyjížďky.

Kontrola pneumatik a kol

Zkontroluj si na motorce pneumatiky, aby nebyly moc sjeté nebo především na předním kole odskákaný vzorek (přední kolo vede motorku a čím je horší vzorek, tím se budeš více s motorkou prát a budeš z jízdy unavenej/ná. Důležité je datum výroby, které je na každé pneumatice uvedeno. Co to číslo znamená? Je to tzv. DOT. Uvedu příklad: na pneu je číslo 25/18 v oválném kroužku – první číslo je 25 týden a druhé značí rok 2018, kdy byla pneumatika vyrobena (do čtyřech let je pneumatika OK, když není samozřejmě sjetá), starší pneu by se měly vyměnit za nové, protože pryž stárnutím tvrdne a pneumatiky pak mají horší přilnavost. Pokud jsou pneumatiky staré nebo sjeté, tak počítej, že výměna celé sady (běžný rozměr 120/70-17 a 180/55-17) tě vyjde cca 5 tis. a výše.

Co se týká kol samotných, zvedni si motorku na hlavní stojan, pokud ho motorka má, a s každým kolem si zatoč. Poznáš tak, jestli ráfek nehází, to doporučujeme hlavně u drátěných kol, kde určitě je potřeba i kouknout, jestli nechybí nějaký drát v kole. Zároveň tím můžeš zkusit, jak velkou vůli mají ložiska v kolech. Určitě ale nikdy nezapomeň na kontrolu kol, aby nebyl lem ráfku naražený, nebo dokonce prasklý. Když jsme u kol, tak přejdi na řetězovou sadu, která je většinou nejčastěji měněný díl při koupi ojeté motorky.

Řetězová sada

Přední pastorek a zadní rozeta by neměla mýt ostré a vymačkané zuby. Řetěz navíc odtáhni od zadní rozety, nesmí tam být vůle. Když je tam větší vůle, tak je řetěz vytahaný a nejde správně napnout. U ojeté motorky vetšinou na přední kolečko není vidět, protože je schované pod víkem, je dobré strčit šroubovák pod kryt a hned uvidíš, jak se majitel staral o řetěz. Většinou totiž všichni jenom mažou řetěz, ale už nesundavají kryt u pastorku (přední kolečko), kde by se to mělo aspoň jednou za sezonu vyčistit. Důvod je jednoduchý, za jízdy se víří prach a řetěz nabírá nečistoty včetně kamínků a ty pak opotřebovávají řetěz. Jinak počítej, že nová řetězovka stojí cca 3,5tisíce a více, jo a měla by se měnit vždy kompletní, najedeš pak na ní při správné údržbě více kilometrů (u značkových řetězových sad výrobci udávají při správné údržbě 20 - 30tis. kilometrů. Navíc je důležité taky zvolit správný typ řetězové sady, podle typu mororky a nejdůležitější vůbec je zvolit stejnou kvalitu koleček i řetězu, to má největší vliv na její výdrž.

Přední tlumiče

Především  zkontroluj, jestli nejsou od kamínků obouchané kluzáky vidlic a hlavně  těsnost gufer, aby netekly, pak totiž teče olej po vidlicích do brzdových třmenů, které je potřeba rozdělat, odmastit a většinou i vyměnit brzdové desky.

Další v podstatě nejdůležitější věcí na motorce jsou brzdy..

Brzdové destičky, brzdový kotouč, kapalina - zkušební jízda

Brzdová páčka by neměla být pocitově gumová, je potřeba to vyzkoušet při zkušební jízdě (tu by jsi měl/la udělat vždy, když kupuješ ojetou motorku). Zaměř se na to, jestli motorka při brždění necuká, brzdí plynule a dá se dobře dávkovat. Po zkušební jízdě zkontroluj stav brzdových destiček a také brzdového kotouče. Pokud jsou brzdový desky opotřebený, počítej při výměně za jednu sadu v průměru 500 Kč. Když budeš potřebovat vyměnit i brzdový kotouč, tak si připrav o dost víc (pevné kotouče jsou kolem 2tis., ale plovoucí stojí už kolem 4tis. za 1 kus a to už je větší investice). Špatný brzdový kotouč je většinou slabší a má v sobě hodně drážek, příčinou je většinou to, že předešlí majitelé nevyměnili včas brzdové desky a brzdili jak se říká na plech, což způsobilo již zmíněné opotřebení, ale navíc může být kotouč zvlněný, a to poznáš při prudším brždění, kdy se většinou rozklepou řidítka a brzdová páčka ti začne cukat.

Co se týká brzdové kapaliny, měla by být čirá a průhledná a doplněná mírně nad rysku. Výměna kapaliny je vždy po dvou letech, prostě brzdy jsou nejdůležitější část na motorce, tak na to mysli a nedej na slova majitele, že to dělal. My u každé takto koupené motorky ji hned vyměníme. Jestli s tím nemáš zkušenosti, určitě to svěř dobrému servisu. Brzdová kapalina tě vyjde cca 200,- až 300,- Kč + práce.

Stupačky, rukojetě (gripy)

Koukni na opotřebení stupaček, jestli nejsou třeba ohnutý, což je další indicie pádu, nebo gumy na nich, které jsou extrémně opotřebované. To se týká taky gripů na řidítkách (gumových rukojetí), na těch většinou poznáš, jak často majitel motorku používal.

Motor

Před nastartováním i po něm koukni na čistotu motoru, jestli z něho nekape olej. To samé zkontroluj u chladiče, jestli někde nevzlíná kapalina. Po zkušební jízdě by se neměla motorka přehřívat. Motor by navíc před nastartováním měl být studený, při ohřátém motoru totiž není slyšet plno zvuků, které zrovna u starší motorky s hodně najetými kilometry může být známkou nějakého problému.

Baterie

Zeptej se majitele na stav baterie a především stáří. Její stav většinou poznáš při nastartování. Než nastartuješ, šáhni na motor, jestli není teplý. Prodávající totiž může motorku nastartovat těsně před tvojí návštěvou a nechá ji běžet na volnoběh, baterie se takzvaně lehce oživí a navíc teplá motorka lépe startuje. Jinak když baterie není v dobré kondici, tak je nutné ji vyměnit, ceny jsou v průměru cca 800,- až 2000,- Kč dle typu motorky.

Světla, blinkry, zrcátka, výfuk a klakson

Jestli tě bude čekat technická kontrola, tak se podívej na zrcátka, výfuk, blinkry a světla, která musí mít homologaci. Tyto díly mají na sobě značku tj. velké písmeno E v kroužku s kódem. Bez homologovaných dílů už dneska bohužel na technický neprojdeš. Jo a klakson není na parádu, ale na troubení, tak ho nezapomeň vyzkoušet a to samé platí i o světlech a blinkrech.

Tachometr

Když ti prodejce připraví k prodeji servisní knížku, ve které uvidíš všechny servisy a stavy kilometrů, tak je to samozřejmě ideál. To se ale stává málokdy. Většinou si stav kilometrů zjistíš až na tachometru a porovnáš si ho s tím, v jakém stavu je motorka. Jestli na tacháči uvidíš třeba 20tis. najetých km a přitom gripy, stupačky, sedlo i zámek zapalování vypadají příšerně, tak to zřejmě nebude úplně OK.

No a když se rozhodneš, že motorku chceš, tak přijde na řadu nejdůležitější věc a tou je číslo rámu VIN, které najdeš na krku řízení a také na výrobním štítku, který je umístěný někde na rámu motorky. Také rozměry kol a pneumatik musí odpovídat údajům v TP. Nepříjemnou komplikací by mohla být i jiná barva motorky než je v TP uvedená.

Tak toto je krátké shrnutí, jak postupovat při koupi ojeté motorky :) Ale jak sepsat smlouvu a přihlásit motorku ?

ojetá_motorka_technický_stav

Technický stav ojeté motorky aneb co si zkontrolovat

4. Postup při koupi motorky - smlouva a formality...  

Bez formalit to bohužel nejde.

Co zkontrolovat vždy

Ať už si motorku koupíš od autorizovanýho dealera, v motobazaru nebo od soukromé osoby, nikdy nezapoměň porovnat techničák s motorkou. Pořádně si pročti smlouvu, jestli v ní máš zapsaný všechny závady, který jsi na motorce našel, a zkontroluj fakturu. Ale hlavně zkontroluj VIN rámu. Pak se taky podívej na ty Éčka na světlech, blinkrech..,(s tím by mohl být problém na STK) o kterých jsme ti výše psali. Tohle všechno budeš potřebovat u technický kontroly.

Dál se budeme věnovat především tomu, když si ojetou motorku chceš koupit od soukromé osoby. Protože v případě autorizovaného dealera i motobazaru ti smlouvu i všechny potřebné dokumenty připraví automaticky (nebo by to tak alespoň mělo být).

Koupě od soukromé osoby

To, že se ti motorka líbí, že podepíšeš kupní smlouvu a zaplatíš peníze ještě neznamená, že si motorku může odvést. Záleží na tom, jak se spolu obě strany (jakože prodávající a kupující) domluví. K převodu na úřadě je nutná evidenční kontrola motorky. Ze zkušeností Ti proto doporučujeme domluvit si koupi motorky tak, aby se v případě uskutečnění prodeje stihla zařídit evidenční kontrola vozidla a případně i ověření plné moci. Evidenční kontrola se dělá na vozidlo (nikoliv jako dříve na majitele). Ověřenou plnou moc budeš potřebovat v případě, že samotný převod zařídí jen jedna ze stran. Ověření plné moci můžeš provést například na poště nebo na kterémkoliv místě Czechpointu.  

Dokumenty potřebné k převodu

- Kupni_smlouva_motocykl
- ověřená plna-moc (pokud převod na úřadě bude zařizovat jen jedna ze stran)
- originál velkého technického průkazu
- originál osvědčení o registraci vozidla (neboli malý technický průkaz)
- občanský průkaz
- pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla (zelená karta), vystavené již na nového majitele
- protokol o evidenční kontrole vozidla ne starší než 30 dní
- vyplněnou Zadost-o-zapis-zmeny-vlastnika-nebo-provozovatele-silnicniho-vozidla

Pokud prodáváš jako podnikatel, musíš mít ještě navíc v originálech nebo v ověřených kopiích: živnostenský list, výpis z Obchodního rejstříku ne starší 12 měsíců a kupní smlouvu nahradíš fakturou.

Doporučujeme ke kupní smlouvě připojit i zaznam-o-technickem-stavu-vozidla (není povinný pro úřad, ale co je psáno ..  může být případně i předávací protokol)
 

Úřad

Na převod máš 10 pracovních dní od převodu nebo přechodu vlastnického práva k vozidlu (pozor - když termín nestihneš, může být pokuta). Převod se provádí na úřadě s rozšířenou působností viz mapka. U převodu mohou být obě strany nebo dle dohody jen jedna ze stran, ale v tomto případě musí mít s sebou ověřenou plnou moc strany druhé. K převodu jsou potřeba všechny doklady uvedené výše. Na některých úřadech se lze objednat online systémem, na některých musíš bohužel vystát frontu :( Adresy úřadů i s kontaktními údaji Adresy-obecnich-uradu.

 

Opatrnosti není nikdy dost

Když kupuješ ojetou motorku, tak si dej hlavně pozor na to, abys nekoupil motorku kradenou, protože pak bys neměl ani motorku ani peníze. Jestli motorka není kradená, si můžeš ověřit např. tady:

http://aplikace.policie.cz/patrani-vozidla/   (pátrání po motorkách, vyhledávání podle VIN nebo RZ)

https://cz.vindecoder.eu/      (prověření motorky na základě VIN)

http://www.rokvyroby.cz/   (prověření roku výroby motorky)

Existují i případy, kdy např. kupující zaplatil a motorku si odvezl s tím, že převod zařídí prodávající. Ten se na to ale vykašlal a převod neuskutečnil (ve většině případů má ale hlavně prodávající zájem na tom, aby se motorka převedla, aby mu náhodou nechodily pokuty). Proto se zákon změnil v tom smyslu, že můžeš na úřadě s rozšířenou působností předložit doklad o převodu vlastnictví (kupní smlouvu, fakturu..) a úřad sám vyzve protistranu k vyjádření.

Záruka

V každé pořádné kupní smlouvě je řádek, který se věnuje závadám. Tam by měly být napsané opravdu všechny závady motorky a to i ty, které jdou zjistit při obhlídce nebo zkušební jízdě. O těch, které jsou uvedeny v kupní smlouvě, kupující i prodávající před podpisem smlouvy věděli a již se nedají reklamovat jako skryté. 

Záruční doba

Pokud motorku koupíš u autorizovaného dealera nebo v bazaru, máš záruku 24 měsíců na skryté vady (na běžné opotřebení se záruka nevztahuje). Ale pozor, do 6 měsíců musí prokázat prodejce, že ta skrytá vada na motorce v době prodeje nebyla; a od 6 měsíců musíš skrytou vadu prokazát ty jako kupující. Tato záruka 24 měsíců se může zkrátit na 12 měsíců, pokud se na tom s nimi dohodneš. Zkrácenou dobu záruky musíš mít uvedenou ve smlouvě.

Pokud si motorku koupíš od soukromé osoby, tak máš záruku jen 6 měsíců (dle § 2079 a násl. Občanského zákoníku) a skrytou vadu vždycky prokazuješ ty jako kupující. A tady bacha na to, koho máš ve smlouvě uvedenýho jako prodávajícího. Některé bazary nebo servisy totiž ve smlouvách vystupují jen jako zprostředkovatel a schválně jako prodávajícího uvádějí přímo původního vlastníka, aby tím zkrátili záruku na těch pouhých 6 měsíců.

Při uplatňování záruky si nech vždycky vystavit a potvrdit reklamační protokol, kde budou sepsány všechny skryté vady a taky způsob vyřízení reklamace. Na vyřízení je zákonem stanovená lhůta 30 dní.

Konec záruky

Když v kupní smlouvě podepíšeš, že si motorku kupuješ "jak stojí a leží", tak máš vlastně po záruce, protože si tím podepsal i všechny skryté vady. Totéž platí, když podepíšeš, že se záruky vzdáváš.

A na závěr ..


Veškeré výše uvedené informace jsou čerpány ze zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, z informací uvedených na stránkách Ministerstva dopravy, z Občanského zákoníku a z našich osobních zkušeností. Postup koupě ojetého motocyklu je naším doporučením nikoliv povinností a vždy záleží především na dohodě obou stran. Taktéž formuláře zde uveřejněné nejsou závazné dokumenty a mohou se libovolně upravovat dle potřeby.

JOMAXÁCI  přejí pohodovou koupi a převod motorky :)

kupní_smlouva_na_prodej_motocyklu

 Zdroj obrázků : Google