Jomaxácké motovýlety X. Morava

Jednou takhle u piva jsme se domluvili, že bychom mohli vyrazit taky na Moravu, kde jsme dlouho nebyli. Něco jako víno - ženy - zpěv, v našem podání benzín - motorka - řev výfuků. Zavzpomínali jsme na místa, kde se nám líbilo a skvěle jezdilo a rozhodli jsme se, že si uděláme delší jednodenní výlet přes Pasohlávky, Buchlovské kopce a Slavkov u Brna. To jsme ještě netušili, jak se to zvrtne..

Vyrážíme z Kutné Hory směr na Havlíčkův Brod. Jestli jsi čekal, že povalíme po dálnici, tak velký omyl, my si cestu chceme maximálně užít. Proto v Golčově Jeníkově odbočujeme vlevo na Chotěboř, Ždírec nad Doubravou a Ždár nad Sázavou, kde tě čekají parádní zatáčky pěknou přírodou a zárověň i táhlé rovinky, kde můžeš vyzkoušet sílu motorky.

Ve Ždáru nad Sázavou se na chvíli zastavíme kouknout na poutní místo ve tvaru pěticípé hvězdy - kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Stavba barokní gotiky architekta Jana Blažeje Santiniho-Aichela z r. 1720 byla zařazena na Seznam světových kulturních a přírodních památek UNESCO. Symbolika čísla pět je tady cítit fakt všude .. areál je přístupný pěti vchody, v chrámu se nachází pět kaplí s pěti oltáři..

zelená_hora_ždár_nad_sazavou Poutní místo ve tvaru pěticípé hvězdy kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře

Pokračujeme směrem na Velkou Bíteš, za kterou podjíždíme dálnici na Náměšť nad Oslavou, Hartvíkovice a Popůvky. Přejedeme přes Dalešickou přehradu s objemem 127 mil. m3, u které je vodní elektrárna ( víš o tom, že vodní elektrárna Dalešice leží pod nejvyšší sypanou hrází ve Střední Evropě a je druhou nejvýkonnější vodní elektrárnou v České republice :), která zásobuje vodou jadernou elektrárnu Dukovany.

Dalešická_elektrárna_a_DukovanyVodní přehrada Dalešice a jaderná elektrárna Dukovany

Obě místa múžeš navštívit, my dáme jen krátkou zastávku u bloků jaderné elektrárny, kolem kterých stejně projíždíme, a jedeme dál okolo Moravského Krumlova do Ivančic. Toto malebné městečko určitě znáš jako rodiště Vladimíra Menšíka a Alfonse Muchy, jejichž zajímavé osobní věci si můžeš prohlédnout na náměstí ve Staré radnici (momentálně je síň A.Muchy pro návštěvníky uzavřena, protože prochází rozsáhlou rekonstrukcí).

Přes Dolní Kounice, Cvrčovice a Pohořelice se dostáváme do Pasohlávek, kde se každý rok pořádá jeden z největších motorkářských srazů na Moravě. Tady se na chvíli zastavíme vykoupat v Novomlýnské nádrži. No, na chvíli.. Tak jsme to původně měli v plánu. Jenže člověk míní a Pálavské víno mění :) To bychom totiž nesměli být na Pálavě, to by u nádrže nesmělo být tolik skvělých sklípků.. Takže se s motorkama raději ubytujeme v kempu a pak už ochutnáváme a ochutnáváme..

motokemp_pasohl%C3%A1vkyMotokemp Pasohlávky u nádrže Nové Mlýny

Z jednodenního výletu se rázem stal dvoudenní, ale ničeho nelitujeme, nejlepší akce jsou totiž ty neplánovaný :) Ráno si přivstaneme, ještě hodíme rychlou ranní koupel v nádrži Nové Mlýny, ať jsme svěží, a vyrážíme dál. Přejedeme vodní nádrž směr Mikulov a před Pernou odbočíme doleva na Hustopeče, Klobouky u Brna, Dambořice, Lovčice do Kyjova, vyhlášeného folklórního města, srdce Slovácka. Celá tahle část trasy je pecka, pěkná příroda, zatáčky, ale to ještě není konec..

Pokračujeme na Ježov, Stříbrnice a Boršice, za kterými se dáme doleva na Buchlovice. To ti snad nemusíme ani víc představovat, co znamená pro všechny motorkáře pojem "Buchlovský kopce". Projedeme to tam a zpět dvakrát, protože se nemůžeme dostatečně nabažit. Sice na mnohých místech už není tak kvalitní asfalt jako býval, ale stejně jsme si to užili. Fakt si dej ale velkýho bacha, protože hlavně v letních měsících je to tam velmi nebezpečný kvůli velkýmu provozu.

Nad Buchlovicema se dáme doleva na Střílky a dál musíme přes Koryčany (kvůli objížďce), Nesovice, Bučovice do Slavkova u Brna. To byl původně cíl naší jednodenní cesty.

bitva_u_slavkovaPamátník Mohyla Míru - Slavkov u Brna

Takže tady dáme krátký voraz u památníku bitvy tří císařů "Bitvy u Slavkova" - Mohyly Míru, jednoho z hlavních střetnutí napoleonských válek a jedné z nejslavnějších bitev, které se kdy odehrály na českém území. Na zámek ve Slavkově už nám tentokrát nezbyl čas, takže ten někdy příště. A pak už hurá zpátky domů, abychom se vyhnuli nedělnímu podvečernímu provozu.