Motorky pro začátečníky

Začínám na motorce, ale kterou si mám vybrat?

Nejprve si ujasněme, kdo to ten začátečník je. Hele, na rovinu, fakt nechceme nikoho urazit, prostě každej jsme nějak někdy začínali. Takže buď je začátečníkem mladej náctiletej kluk nebo náctiletá holka, který začínaj v autoškole na nějaký stopětadvacítce a tam je to v celku jednoduchý, protože na větší kubatůře prostě jezdit nemůžou. No a mezi začátečníky můžeme klidně zařadit i  chlapy nebo dámy, kteří se po letech k motorce vrací. Znáš to.. rodina, děcka, bydlení.. prostě nebyl čas, ale teď už máš bydlení zajištěný, děcka vyrostly a hurá zpátky do sedel.

Jo, abych nezapomněl, taky vlastně všichni, co řídí auto a mají skupinu B, tak můžou jezdit na jednostopém vozidle, které má automatickou převodovku (variátor), takže skútr do 125ccm s maximálním výkonem 11kW je úplně v pohodě :) Bohužel většina z těchto řidičů nemají žádný zkušenosti s jednostopým vozidlem a tím může být jízda na něm v běžném silničním provozu nebezpečná pro ně, ale i pro ostatní účastníky. Proto si myslíme, že by měl každý takovýto řidič projít kurzem ovládání jednostopého vozidla, aby si osvojil základní technické dovednosti.

honda_pcx_125Skútr Honda PCX 125 

yamaha_majesty_125_1
Skútr Yamaha Majesty 125

Motorky pro náctileté

Za nás jsou nejvíce vyježděný právě mladý kluci a holky. Říkáš si, co to tady píšeme za hovadiny, ale stačí se zamyslet. Mladý jezděj prostě furt - do školy, ze školy, za zábavou, o víkendu a taky za každého počasí. Máme je v shopu každou chvilku, protože mění častěji olej, filtry a ostatní běžné díly. Většina z nich, když vyrostou do dospělosti a zůstanou u motorek, tak vzpomínají, jaký to bylo super, když jezdili v podstatě na motorce každý den :)

No prostě bychom chtěli bejt zase mladý, protože když vidíme, na čem dneska kluci a holky jezděj, tak máme hned voslintaný tričko. Když vezmeme jenom namátkou třeba Yamahu YZF125R nebo KTM125DUKE, jo a třeba ještě Suzuki GSXR125 v modré barvě, a to bychom mohli pokračovat...

 yamaha_YZF125R  ktm-duke-125suzuki_GSX_R_125

Na první pohled by nikdo neřekl, že to je opravdu jen 125 .. Yamaha YZF125R, KTM125DUKE a Suzuki GSXR125

Motorkáři, co se k motorce po letech vrací

A máme tady skupinu motorkářů, většinou to jsou rodiče těch mladejch, co jsme zmínili výše. A tady je to trochu problém..

Ta něžnější část to má většinou jasný, dámy si pořizují slabší motorky a především takové, které mají níže sedlo, aby lépe dosáhly na zem. Slabší výkon jim nevadí a pomalu se zlepšují, a když se trochu vyjezdí, tak začnou pokukovat po silnějším stroji. Ale většinou kupují motorky, které zvládnou a nemají potřebu si honit triko.

Vykašli se na EGO

A to je přesně opak mužského pohlaví. Chlap si řekne - když si koupím slabší motorku, co na to řeknou sakra kámoši nebo chlapi v práci.. jasně jdu do toho litra, stejně bych si za rok koupil silnější a nebudu vyhazovat peníze za nějakou pětistovku anebo dokonce třístovku. A my si opravdu myslíme, že je to chyba. Většina těchto chlapů se totiž připravuje o ten skvělej zážitek posouvat se těmi slabšími kubatůrami nahoru. Vždycky je totiž lepší ovládat motorku, než aby motorka ovládala tebe. Navíc řídit slabší motorku, třeba s 50koňmi je ohromná zábava, protože ji můžeš dostat až na samou hranici jejich možností. A když toto zvládneš a začne ti chybět výkon, tak můžeš poskočit o stupeň výše a pořídit si zase třeba o něco silnější a takhle pokračovat. Garantujeme ti, že ti opravdu nic neuteče :) Nakonec dozraješ, vyjezdíš se, koupíš si třeba svoje vysněné BMW1000RR nebo Ducati Panigale, tak budeš opravdu schopný tuto motorku perfektně ovládat a jízdu na ní si užiješ. Když si totiž koupíš na začátku jakoukoliv silnou motorku (a to jsi před 20lety třeba řídil Pionýra nebo Simsona), tak budeš vždy jezdit pod svoje možnosti a pojezdí tě kde kdo i na hodně slabší motorce. Je totiž dokázané, že 90% řidičů na motorce nevyužije výkon motorky ani z 50%.

Na začátek je nejlepší si zaplatit kurz na zlepšení jízdy na motorce v nějaké Motoškole. V Čechách jich je opravdu mnoho a vyučují v nich zkušení závodníci, kaskadéři a především lidé, kteří tomu opravdu rozumí a jezdí na motorce každý den. Určitě doporučujeme nějakou navštívit, protože tě to posune o velký kus dál. Prostě trénink dělá mistry, proto je nejlepší jezdit a jezdit a jezdit a .......

Výběr první motorky

Protože chápeme, že výběr motorky není jednoduchý, řekneme si v krátkosti, jak na to.

Když budeš vybírat motorku, tak si nejdřív ujasni, na jaký účel ji využiješ, myslíme tím do práce, na občasné vyjížďky kolem komína, na blbnutí, nebo třeba na cestování. Motorky se totiž rozdělují do několika skupin:

  • SPORTOVNÍ (kapoty; pro ty,co mají rádi rychlost a koleno na zemi)
  • NAKED (naháče; pro ty, co mají rádi, když na ně fouká)
  • CESTOVNÍ (pro sportovně založené jezdce, kteří rádi cestují a jezdí delší trasy, většinou s vyšším plexi a s možností přidělat cestovní kufry)
  • CHOPPER (pohodička a kochačka)
  • CUSTOM (když máš rád od každé motorky něco)
  • CESTOVNÍ ENDURO (je momentálně nejprodávanější typ motorek, výborné a pohodlné na dlouhé cesty, většinou vybavené kufry a vysokým plexi)
  • ENDURO, SUPERMOTO, CROSS (motorky pro zábavu do lesa, na asfalt nebo do bláta)
  • CAFE RACER (když nepotřebuješ 200koní, ale máš rád styl a vše, co k němu patří)

Pár tipů motorek, které můžeme doporučit na rozježdění:

SPORTOVNÍ (kapoty; pro ty,co mají rádi rychlost a koleno na zemi)

honda_CBR_500R benelli_302r

Honda CBR500R nebo Benelli 302R

NAKED (naháče; pro ty, co mají rádi, když na ně fouká)

kawasaki_ER6

    KAWASAKI ER6Yamaha XJ6n

Yamaha XJ6

yamaha_MT03yamaha_MT07

Yamaha MT03 nebo
Yamaha MT07

CESTOVNÍ (pro sportovně založené jezdce, kteří rádi cestují a jezdí delší trasy, většinou s vyšším plexi a s možností přidělat cestovní kufry)

 HONDA_NC750X_red  HONDA_NC750X_uložení_helmy

Co třeba Hondu NC750X, která jako jediná má úložný prostor pro přilbu místo nádrže :)

CHOPPER (pohodička a kochačka)

HONDA_VT750_ShadowMotor do "V" - prostě Honda VT 750 Shadow

CUSTOM (když máš rád od každé motorky něco)

benelli502c Benelli 502c

CESTOVNÍ ENDURO (je momentálně nejprodávanější typ motorek, výborné a pohodlné na dlouhé cesty, většinou vybavené kufry a vysokým plexi)

 honda_XL700_transalp kawasaki_versys_650_cestovní

Transalp  Honda XL700
nebo raději Kawasaki Versys 650

ENDURO, SUPERMOTO, CROSS (motorky pro zábavu do lesa, na asfalt nebo do bláta)

ktm_390_avdenture   fantic_motard_125         husqvarna_tc_125

KTM 390 Adventure nebo Fantic Motard 125 nebo Husqvarna TC 125

CAFE RACER (když nepotřebuješ 200koní, ale máš rád styl a vše, co k němu patří)

cafe_royal_enfield_continental_GT650Royal Enfield Continental GT650

 husqvarna_401_svartpilen  FBMONDIAL_HPS_300HUSQVARNA 401 Svartpilen nebo F.B Mondial HPS 300

Tak která skupina motorek je ti nejbližší? Jestli sis nějakou vybral a máš jasno, tak se ti výběr hned o něco zúžil :) Najdi si pak motorky v této kategorii a rozděl je ještě podle výkonu. Ten, kdo má rád třeba jednu značku, tak to má zase o dost jednodušší s výběrem. No každopádně většinou si každý nevybere jenom jednu, ale více motorek. Doporučujeme motorky vyzkoušet a porovnat, sednout si na ni, a každopádně si ji projet. Dnes to není žádný problém a většina prodejců ti proti záloze motorku půjčí na testovací jízdu. Při koupi motorky je dobré si vzít třeba zkušenějšího kámoše, který motorkám trochu rozumí a poradí s výběrem a hlavně s technickým stavem motorky, když se jedná o ojetinu.

Ježdění na motorce je v první řadě obrovská zábava a skvělej relax, tak ti přejeme, ať vybereš tu správnou mašinu, která ti bude dělat radost a po dojezdu domů budeš mít rohlík na tváři.

Přejeme všem parádní motosezonu v sedle a slunce nad hlavou :)

JOMAXÁCI

 

Zdroj obrázků - google