Více na: https://www.motorkari.cz/motosport/silnicni/motogp/rossiho-louceni-s-tovarnim-tymem-tri-ladicek-44805.html
Copyright © Motorkari.cz
Jaká byla sezona MotoGP 2020 v našich očích...
Sezona 2020 začala dle plánu v Kataru, ale už mimo plán bez královské kubatury, a kvůli koronaviru následovalo dlouhé čekání až do druhé poloviny července, než se mohlo pokračovat dál. Poté byl téměř každý víkend nějaký závod a nakonec se jich odjelo patnáct. Patnáct v případě Moto3/Moto2, čtrnáct MotoGP.
Neskutečné souboje a hlavně skoro každý závod jiný vítěz. A aby se rozhodovalo o titulu Mistra světa až v posledním závodě, tak to už tu dlouho nebylo. Navíc v Moto3 bojovali o titul 3 jezdci, v Moto2 dokonce 4 jezdci. V MotoGP byl sice mistr světa jistý už v předposledním závodě, ale v tom posledním se rvalo celkem o 2.místo ještě 6 jezdců.
Za nás to byla naprosto pecková TOP sezona, a to ve všech kategoriích. Motorky se neskutečně vyrovnaly, mnoho satelitních týmů dostalo tovární motorky, a je vidět, že tam jezdí opravdu TOP jezdci z celého světa.
Vezmeme to ale popořádku podle tříd.
Moto3
Od začátku to vypadalo, že si jede jednoznačně pro titul ARENAS na KTM, jenže pak dvakrát spadl a dostal se před něho japonec OGURA a na třetí flek se dotáhl zkušený angličan John MCPHEE s Petronasu na Hondě. Toto pořadí se v sezoně ještě jednou otočilo, a i když v předposledním závodě vedl ješte japonec, tak nakonec titul vyhrál Alberto ARENAS na KTM. Nejlepší formu měl ale na konci sezony týmový kolega našeho Filipa Salače ital Toni Arbolino, který skončil pouze o pár bodíků na 2. místě a o titul ho připravil COVID, protože jeden závod nesměl bohužel závodit.
Náš jezdec Filip Salač přestoupil od KTM k Hondě a měl skvělé předsezonní testy v Moto3, které dokonce vyhrál. Pak přišlo zranění a sezona se nevyvíjela tak, jak by si on sám přál, včetně konce sezony, kde měl ošklivý pád v tréninku a do posledního závodu v Portimau již nenastoupil. Během sezony ale bylo pár moc pěkných závodů a příští rok bude pokračovat se stejným týmem.
- Albert ARENAS /SPA KTM - Mistr světa 2020
- Toni ARBOLINO/ITA Honda
- Ai OGURA /JAP Honda
Moto2
Do této třídy přilétla dvě známá jména z dřívějších let, a to australan Remy GARDNER a američan Joe Roberts, kteří šlapali na paty favoritům od začátku sezony. Kdo patřil mezi největší kandidáty na titul, byl určitě španěl Jorge MARTIN, ale bohužel nedokázal nasbírat potřebné body. No a pak tam byl tým VR46 s Marco BEZZECCHIM a taky brácha Valentina ROSSIHO Luca MARINI, který po polovině sezony dokonce vedl tabulku, ale na paty mu šlapal Ital BASTIANINI, který sbíral potřebné body a držel se v popředí. A nesmíme taky zapomenout na brita LOWESE, který chytil skvělou fazonu a v poslední třetině sezony využil zaváhání týmu VR46 a dostal se poslední dva závody do čela tabulky před druhým Bastianim, třetím Bezzechim a čtvrtým Marinim. Bohužel v předposledním závodě spadl a zlomil si kůstky v pravé ruce (do čela se dostal poprvé Bastinini). Bojoval pak v posledním závodě jak se patří, ale na lepší než celkové 3.místo to už nebylo. Marini nakonec vybojoval skvělou jízdou celkově 2.místo a Ital Bastianini si už pohlídal titul mistra světa. Poslední závod vyhrál po skvělém výkonu australan Remy Gardner a rozšířil vítězství rodiny Gardnerů.
- Enea BASTIANINI/ITA Kalex – motor Triumph - Mistr světa 2020
- Luca MARINI /ITA Kalex – motor Triumph
- Sam LOWES /GBR Kalex – motor Triumph
MotoGP
Na začátku sezony byli dva favorité a nikdo nečekal, že by to mělo být jinak. Byl to francouz Fabio QUARTARARO na satelitní Yamaze a především Marc Maquéz na tovární Hondě. Bohužel Marquéz měl ošklivou bouračku, při které si nešťastně zranil rameno, a sezona tím pro něho předčasně skončila. Fabio vyhrál první dva závody a všichni si mysleli, že má už titul v kapse.
Co se stalo pak v dalších závodech nám hlavy nebraly, jelikož každý závod vyhrál někdo jiný a tabulka byla v podstatě vyrovnaná až do konce sezony. A tři závody před koncem mělo šanci na titul ještě sedm jezdců.
Fabio to zřejmě psychicky neunesl a celkově skončil až na 7.místě. Podobně na tom byl i Dovizioso na Ducati, který byl již tři roky po sobě druhý za Marquézem a letos měl poslední šanci získat titul. Nepovedlo se. Kdo ale totálně překvapil, byli jezdci na Suzuki. Rins si na začátku sezony zranil ošklivě rameno, takže jeho konečné 3.místo je vlastně super výsledek. No a jeho týmový kolega španěl MIR, který poctivě sbíral body a třetí závod před koncem sezony konečně vyhrál, se dostal do čela a už nikoho před sebe nepustil, a získal zaslouženě pro Suzuki po 20letech titul mistra světa.
Za nás největší posun udělala v této sezoně značka KTM, což potvrdil i v posledním závodě domácí jezdec OLIVEIRA, který příští rok přestupuje ze satelitu do tovární KTM.
A pro nás neuvěřitelný a nepochopitelný je celkový druhý místo Itala Franca Morbidelliho. Když jsme ho viděli v Rakousku, jak spadl v rychlosti 300km/h a jeho motorka málem sestřelila Viňalese a Valeho, tak to vypadalo, že se dlouho nesveze a on pak vyhrál tři závody a v tom posledním byl třetí. Prostě bomba a dáváme klobouček.
1.Joan MIR / SPA Suzuki - Mistr světa 2020
2. Franco MORBIDELLI /ITA Yamaha
3. Alex RINS /SPA Suzuki
Pohár konstruktérů
Pohár konstruktérů 2020 nakonec získala v třídě MotoGP italská Ducati, Italové slaví toto prestižní vítězství poprvé po třinácti letech, jelikož jejich první triumf přišel v době, kdy Casey Stoner vyhrál titul mistra světa v roce 2007.
Po patnácti letech spolupráce mezi týmem Yamaha Factory Racing MotoGP a devítinásobným mistrem světa Valentinem Rossim, tato úspěšná éra končí. Italský závodník přestupuje k týmu Petronas Yamaha SRC, což je satelitní tým tří ladiček, který ale používá tovární motorku.
Jinak do MotoGP nastupuje nová krev a starší TOP závodnící odcházejí - jako Andrea Dovizioso, který měl plno nabídek na testovacího jezdce, ale všechny odmítl, a taky Cal Crutchlov – jezdec Hondy se po mnoha letech vrací k továrně Yamaha tentokrát do pozice testovacího pilota.
Těšíme se už na příští sezonu JOMAXÁCI